Rabarber & Fläderblomsglass

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Underbara vårväder! Jag håller ju, som tidigare nämnt, på att rensa ur vår frys på förra sommarens skörd för att ge plats åt detta årets kommande godsaker. Och idag passade det extra bra att även inviga vår glassmaskin så att vi kunde svalka oss lite i hettan (hehe överdrivarn). Kan ju säga att det kommer ätas en hel del glass här hemma i sommar, för det var både enkelt och gott att göra egen. Det här var ett recept med riktigt bra balans av surt och sött, gör sig säkert perfekt till färska bär eller en god mjuk kaka.
Rabarber & Fläderblomsglass
2-3 stjälkar rabarber
1 dl strösocker
1 msk vatten
0,5 - 1 dl outspädd fläderblomssaft (lite beroende på hur stark den är)
2 dl vispgrädde
2 ägg
0,5 dl florsocker
2 tsk kanel
3 dl turkisk yoghurt
Häll rabarber, vatten, saft och socker i en kastrull och låt det småputtra i ca 10 minuter tills rabarbern är helt mjuk. Låt sedan detta svalna av ordentligt. Vispa grädden och tillsätt ägg, socker och kanel och blanda ihop. Vänd sedan ner den turkiska yoghurten och blanda sist i rabarberkompotten. Låt sedan detta få arbetas ihop i din glassmaskin eller lägg i frysen och rör om med jämna mellanrum i några timmar.
Jag serverade min med lite jordgubbsrippel enbart gjord på jordgubbar. Så gott!
1 Maja:

skriven

Det ser grymt gott ut! Detta ska jag testa med våra rabarber och fläder som finns i frysen :)

Svar: Det tycker jag du ska :)
Sandra Lundin

Kommentera här: