DIY: Vägghängd örthylla

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Den här sommaren har jag satsat på att försöka inreda vår uteplats lite mer jämfört med vår första sommar här. Jag har skrivit lite om det en gång tidigare men sedan har det inte dykt upp mer om det. Men tanken är att sprida ut mina inlägg så att det blir en härlig variation och de senaste månaderna har det känts som att var och varannat inlägg har kretsat om odling och blommor och därför har det hejdat mig lite. Men det hör väl den här årstiden till också tänker jag, att man vistas ute i trädgården och naturen. Hur som helst så börjar uteplatsen bli färdig nu (saknas bara lite belysning) och därför tänkte jag börja dela med mig lite av de små projekten jag ägnat mig åt.
 
När man bor i lägenhet och har en begränsad yta utomhus är det lätt att många stora krukor snabbt fyller hela det lilla utrymmet.  Lösningen är att få upp så mycket man kan på väggar eller i amplar, för att bygga på höjden funkar ju i princip i alla lägen. Våra takbjälkar sitter längre upp än vad jag kan nå till och därför har inte amplar varit det självklara valet för mig men efter lite klurande kom jag på att man ändå kan göra en variant av detta, fast på väggen.
 
Jag valde att ta två små trälådor jag hade liggande hemma sedan tidigare. Man kan ta korgar eller lådor i andra material också men tänk på att ni måste kunna göra hål i dem. Sedan var det precis det jag gjorde, borrade hål i dem alltså. Ett i varje hörn på båda lådorna.
 
 Jag använde mig av två olika sorters garn och en fiskelina för upphängningen men man kan självklart ta något annat om man tror att det håller för tyngden. Klipp sedan fyra lika långa delar av tråden (en till varje borrat hål) och trä dem igenom den ena lådan. Innan du fortsätter med nästa bör du sätta ett stop på tråden så att din låda håller sig på plats. Det gjorde jag med fyra små träkulor som jag placerade på rätt ställe och sedan knöt runt.
 
 Fortsätt därefter att trä trådarna genom nästa låda och bind den sedan med hjälp av fyra nya kulor.
 
Så enkelt var det att få upp de där sista små örterna på väggen, trots att hela markytan redan var förbrukad. Och så blev detlite mer plats i blomkorgen ovan. Skönt!
1 Sabina:

skriven

Vad fint, och smart!

Kommentera här: