DIY: Ett bihotell

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
När min svärmor var på besök hos oss för några veckor sedan deklarerade hon att vi behövde svänga in om en handelsträdgård så att hon kunde köpa bambustavar för att göra ett bihotell. Vi fnissade lite och tyckte att hon hade fått för sig en riktigt knasig idé och lät henne bygga sitt hotell ensam. Efter den helgen fick jag se fler och fler bekanta som byggde såkallade bihotell och strax efter visade svt en dokumentär om hur vi bör hjälpa de solitära bin (alltså sådana som inte sticks) att skapa bon så att de inte försviner från vår jord.
 
Jag håller ju på att skapa mig en liten trädgård i närheten av vår lägenhet och tänkte att det kanske inte var en så dum trots allt, att vid den erbjuda ett litet bi övernattning. Så jag plockade fram en gammal lampa, som satt i vår hall när vi flyttade in, och använde mig av dess ram för att påbörja mitt bygge. Den fick sig något varv med färg och sedan var den färdig att inredas.
 
Ute i skogen hittade jag en stor gren som jag släpade hem och sedan sågade i mängder med bitar i bra storlek. Därefter borrade jag olika stora hål i dessa (viktigt att det inte blir hål rakt igenom) så att alla kroppshyddor skulle få plats i dem.
 
Jag hängde upp ramen på väggen och stoppade sen in alla de olika träbitarna. Mellan dem la jag lecakulor och bitar av både bambu och vass. Sedan bilden togs har jag fyllt på med ännu mer vass och gjort en inbjudande skylt. Så nu hoppas jag på många återkommande gäster!
 
1 lovisa:

skriven

vilken grej. både charmigt, fint och viktigt.

2 Ninni:

skriven

Vad fint! Å vilken söt idé. Den nappar jag på.
Jag tycker verkligen om din blogg förresten, och vilka fina foton du tar! Nyfiken på hur du redigerar, läste i något inlägg att det är i vsco-cam i mobilen? Stämmer det? Hur som, älskar jag det! Din blogg är så kreativ och inspirerande, och du har verkligen ett öga för fotograferande. Är väldigt glad att jag fann den : )

3 Pernilla:

skriven

Vilken idê :)

Ja han fick en väldigt fräck och väldigt bra cykel som passar honom och även Hjalmar är väldigt stolt över sin röda :)

Ha det bra!!

Kommentera här: