Kirskålspesto

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Nu är de små rackarna här igen och ett oändligt arbete har bara fått sin början. Jag pratar om ogräset som gärna vill ta över våra gräsmattor och rabatter. Många drabbas av dem och många är lyckligt ovetandes om vad som är vad. Men mitt råd är att genast lära er känna igen ert ogräs för att sedan kunna dra nytta av dem. Jag skrev för någon vecka sedan om hur man gör maskrossirap och häromdagen lagade jag pesto på kirskål. Nästa gång tänkte jag ta tag nässlorna, men låt oss först dröja oss kvar vid kirskålen en stund till.
Om ni tillhör den lyckliga skara som ännu inte behövt stifta bekantskap med denna snabbväxande sort så ser den alltså ut såhär. Vill man laga mat på kirskål är det bra att passa på nu då man helst ska använda unga och späda blad. Men det går lika bra att göra under hela sommaren, försök då att hitta de bladen som är mest glansiga - de är nyast. Jag vet att era föräldrar säkert lärt er att man inte får palla från andrasträdgårdar, men jag lovar att det inte finns någon som kommer klaga på ert kirskålsplockande!
Kirskålspesto
3 vitlöksklyftor
1 liter kirskål
1-2 dl solrosfrön
4 dl olivolja (minst)
1-2 dl parmesan eller västerbottenost för lite mer smak
 
Mixa ihop allt utom osten, ha i den först i slutet. Häll i mer olivolja om det behövs för att få konsistensen mindre kompakt. Peston håller ett bra tag i kylen men fungerar även suveränt att frysa in ifall ni vill ta upp härlig sommarpesto en kall och grå vinterdag.
1 Charlotte:

skriven

Jättefina och härliga bilder! :)

Svar: Men tack vad snäll du är!
Sandra Lundin

2 Jens:

skriven

Tack för receptet! Vi använde olivolja blandat med rapsolja smaksatt med ramslök och lagrad prästost. Blev gott det med. Det fanns rikligt med kirskål på svärföräldrarnas tomt, så vi gjorde soppa på det också och serverade med ägghalvor. Det kan vi rekommendera som ett smakrikt alternativ till spenatsoppa.

Svar: Åh, vad roligt att ni har testat det! Man får ju verkligen passa på att laga något smaskigt med det när man annars bara stör sig på att det växer på ens ägor. Er soppa lät också riktigt god. Missa inte mitt recept på nässelpizza ifall svärföräldrarna har mycket av den varan också!
Sandra Lundin

Kommentera här: